Rögzítés (anchoring)

Stenger Györgyi írása a Barátnő.com oldalon:

 

Ez az NLP egyik leggyakrabban használt szakkifejezése. Mit is jelent a rögzítés?

Bizonyára az olvasóval is előfordult már, hogy egy illat, egy dallam vagy akár egy mozdulat pillanatok alatt kiszakította a „valóságból”, és visszavitte valamilyen régi élménybe. Nem akarta, nem gondolt rá, mégis automatikusan visszarepült az időben – pontosan olyan volt, mintha most történne az egész.

Hogyan is működik ez?

Ismerjük Pavlov kísérleteit a kutyával. Megszólal a csengő, és a kutya eledelt kap. Ezt sokszor megismétlik, és amikor megszólal a csengő, de a kutya nem kap eledelt, akkor is elkezd nyálat termelni, mert a csengő hangja összekötődött benne azzal, hogy utána enni kap.

Mi emberek ugyanígy működünk. Ha elegendő alkalommal kapunk ingert a külvilágból, azaz megtapasztalunk valamit, az automatikusan összekötődik belső reakciónkkal. Nagyon sok hétköznapi rögzítés él bennünk, ami elősegíti mindennapi életünket. Amikor az iskolában megszólalt a csengő, tudjuk, hogy vége az órának. Ha az okostelefonon bizonyos emberekhez meghatározott csengőhangot, vagy zenét programozunk, amikor azt meghalljuk, tudjuk, hogy ki hív, anélkül, hogy rápillantanánk a készülékre. Persze ezt tudatosan tesszük, pontosan azért, hogy megkülönböztető jelet kapjanak a barátok, a munkatársak, a rokonok és a kedvesünk.

Az iskolában bevezettek bennünket az írás, olvasás és számtan rejtelmeibe. Ezek mind igen hasznos rögzítések, mert, ha megtanultuk a betűket, utána nem kell tudatosan felidézni őket, egyszerűen csak olvasunk, egy idő múlva bármit: prózát és verset is. A KRESZ-táblák ismerete elengedhetetlen a forgalomban történő vezetéshez. Minden, amit megtanultunk, tudatos rögzítések sorozatán keresztül sikerült. Az életünk során sok-sok hasznos rögzítést gyűjtöttünk össze, amelyektől könnyebb az életünk. Vannak azonban kellemetlen összekötődések is, mint amikor görcsbe rándul a gyomrunk a mentőautó szirénájának hallatán. Az is lehet, hogy sok évvel ezelőtt kellemetlen, esetleg tragikus élményt éltünk át, és még mindig összerezzenünk a sziréna hangjától. Ez az összekötődés nem túl szerencsés. Ha valaki nem szeret több ember előtt megszólalni, vagy izgul a vizsgán, előfordulhat, hogy mindez egy kellemetlen óvodai élményre vezethető vissza, amikor belesült az anyáknapi versikébe.

Egy NLP tréner egyszer azt mondta: Minden rögzítés, amire reagálunk.

Akkor most lássuk a rögzítés fogalmát!

A rögzítés az a folyamat, amelynek során a kiváltó inger (külső vagy belső) meghatározott belső reakciót, érzelmi állapotot vált ki. Életünk során milliónyi inger, milliónyi reakciót váltott ki belőlünk. Az összekapcsolódások lehetnek véletlenszerűek vagy tudatosak. Az NLP mindig azt vizsgálja, hogy a létrejött kapcsolat mennyire hasznos az illető számára. Az NLP eszköztárában a rögzítés az egyik legfontosabb módszer a változáshoz, tudatosan használjuk a pozitív változás eléréséhez.

Egyszer egy résztvevő így kiáltott fel: „Hiszen ez a varázslatos pillanatok elraktározásáról szól!” És ez így van. Képesek vagyunk elmenteni azokat a pillanatokat, amikor kiváló belső állapotban vagyunk. Egy kicsit olyan ez, mint amikor a számítógépeden ráklikkelünk a mentés ikonra.
Ilyen egyszerű lenne?
Próbáljuk ki most!

Önrögzítés

Gondoljunk egy kellemes élményre! Tudjuk, hogy milyen kellemes élményeket éltünk át eddigi életünkben. Válasszunk ki közülük egyet! Miután megtaláltuk azt a konkrét eseményt, amiben jól éreztük magunkat, döntsük el, hogy melyik kezünkkel fogjuk meg a csuklónkat! Most csak döntsük el! Majd akkor fogjuk meg, amikor azt olvassuk, hogy MOST.

Van néhány olyan mondat, ami segít abban, hogy felidézzük a konkrét eseményt, és úgy éljük át, mintha most történne.

Ezek a mondatok a következők:

Amikor kiválasztottad a kellemes élményt, menj vissza a múltadba! Lépj bele az élménybe! Lásd, amit akkor láttál, halld, amit akkor hallottál, és érezd, amit akkor éreztél, érezd minden porcikádban, hogy milyen kellemes ez az élmény!
Ha ezeket a mondatokat valaki lassan és bársonyos hangon mondja, ellenállhatatlanul belemerülünk a kiválasztott élménybe.
Rajta próbáljuk ki!
Sikerült felidézni a kellemes élményt? Megvan?…
Akkor most Lépj bele az élménybe! Lásd, amit akkor láttál, halld, amit akkor hallottál, és érezd, amit akkor éreztél, érezd minden porcikádban, hogy milyen kellemes ez az élmény!
Amikor a lehető legerőteljesebben érezzük, fogjuk meg azzal a kezünkkel a csuklónkat, és pontosan úgy, ahogyan pár perccel ezelőtt eldöntöttük!
MOST!
Tartsuk pár másodpercig a rögzítőt, majd engedjük el és nézzünk körül! Vegyünk észre valamit, aminek korábban nem voltunk tudatában, vagy felidézhetjük a telefonszámunkat fordított sorrendben. Fontos, hogy kilépjünk a kellemes érzésből, mert érdemes tesztelni, mennyire sikerült az első tudatos rögzítésünk. Fogjuk meg újra a csuklónkat! Mennyire jön elő a kellemes érés? Sokaknál 100%-ban, és lesznek köztünk olyanok is, akik elégedetlenek, mert 50% alatt van az eredmény. Az is előfordulhat, hogy valaki semmit sem érez abból, amit rögzíteni akart, bár ez elég ritka.